DIAGNOS / FELSÖKNING
Vi har en stor uppsättning diagnosinstrument för att klara av dagens moderna bilar med alla komplexa fel som kan uppstå.
Bland universalinstrument har vi Autologic för VAG (VW/Skoda/Audi), Mercedes och PSA, Autel, Bosch KTS, G-Scan osv.
När det kommer till Originalverktyg med uppkoppling mot biltillverkare så har vi BMW Icom Next inkl. Mosfetslinga och Volvo VIDA inkl. DICE och VOE-adapter.
Bosch
KTS 540
En av marknadens bredaste diagnosinstrument med avancerade felsökningsfunktioner. Används dagligen.
ICOM NEXT
BMW OEM
Samma utrustning som används på BMW Originalverkstad, vilket ger oss liknande förutsättningar som originalverkstaden
Autel
MaxiSys Elite
Kompatibel med Toyota Techstream, Volvo VIDA, Honda HDS, och Mercedes Starscan, VAG Odis för OEM diagnostik
ELFEL
Det är alltid svårt, för att inte säga omöjligt att säga vad en felsökning kan kosta, det hänger ihop med vad det är för fel, fordon samt hur lång tid det tar att finna felet – därtill kostnad för själva reparationen. Så vi vill alltid hålla en dialog med kunden för att undvika överraskningar.
Elfel kan även uppträda intermittent, vilket gör att de är extra svåra att upptäcka så bli inte förvånad ifall vi exempelvis nollar eventuella felkoder och ber dig att återkomma på ett par dagar för att kunna läsa ut när och hur felkoderna uppkommer.
Avgassystem
Det är inga problem, vi kan vi hjälpa dig. Antingen monterar vi nya delar från bland annat Walker eller motsvarande leverantör, helt nytt system eller så kan vi platsbygga ett åt dig om du är ute efter något speciellt.
När det gäller platsbyggda avgassystem så finns det en uppsjö av olika konfigurationer att välja på så där vill vi gärna se bilen och prata med beställaren så det blir som vi båda tänkt oss då det är betydligt dyrare än att köpa ett färdigt.
Hör av dig så berättar vi mer, eller om du själv har någon fundering!
Inne i motorn
Har du funderingar på om det är något inne i din motor som inte är som det ska? Kanske slamrar det, eller knackar eller att det låter konstigt på något annat vis? Det kan vara allt mellan knackande ventillyftare till slitna kolvar, vevlager eller liknande. Men man behöver inte oroa sig i onödan, lika ofta som det är allvarliga fel kan det vara något mycket enkelt, som en slang eller ett elfel. Så kom gärna förbi med bilen och konsultera oss så ska vi se vad vi kan hjälpa dig med!
HJULUPPHÄNGNING
Ibland får man missljud från hjulupphängningen eller ibland påtalar besiktningen brister kring hjulupphängning och stötdämpare.
Det kan vara slitna eller trasiga bussningar, dåliga stötdämpare, olika stag, hjullager, drivknutar med mera.
Oftast är det rätt enkelt att ta reda på vad som är fel och ofta är det ganska enkla reparationer men man bör vara medveten om att man oftast behöver göra en hjulinställning efter ett ingrepp i fram och bakvagn för att försäkra sig om att bilen går som den ska på vägen, att inte däcken blir snedslitna eller att man får onödigt hög bränsleförbrukning.
TÄNDPROBLEM
Misstänker du att din bil har tändproblem? Kanske misständer den, är svårstartad eller går dåligt?
Symptom på tändproblem kan vara följande:
VÄXELLÅDAN
Behöver man serva en växellåda?
Korta svaret är ja, det behöver man. Framförallt om man vill öka livslängden och förhoppningsvis slippa kostsamma reparationer i framtiden. I en normal service av automatlådan byter man olja och filter. Hur mycket det kostar hänger ihop ganska mycket med vad det är för bil och tillverkare av automatlådan. Vissa rymmer väldigt mycket olja och då kostar det lite mer. Här följer vi alltid växellådans tillverkares rekommendationer. Vissa tillverkare av fordon hävdar att det är såkallad ”Lifetime oil”, eller liknande synonyma begrepp i växellådan, vilket ska göra att den aldrig behöver bytas. Vi rekommenderar ändå att man byter olja vid 6000 mil. Hur ofta man bör byta är dock svårt att säga, det handlar mycket om körstil, vad det är för ett fordon, klimat med mera.
OLJA & FILTER
Vi använder rätt oljor och filter till de växellådor vi servar. De flesta moderna växellådor har tydliga specifikationer på vilken olja som bör användas och dessa specifikationer bör man inte ta avsteg ifrån.
Oljorna vi använder har i de allra flesta fall OE-godkännande och om inte det är tillgängligt ser vi till att de oljor vi nyttjar uppfyller och ofta överträffar OE-kraven.
LEVERANTÖRER
Vi har ett nära samarbete med Hellsten Växellådor AB där vi är så kallad ”Partnerverkstad”, vilket leder till att vi kan få tag i reservdelar eller utbytesväxellådor till de flesta fordon utan några större bekymmer.
Vi jobbar även med Svensk Transmission & Motor AB (STM AB) som också jobbar med renovering av växellådor
På renoverade växellådor är det mellan ett och två års garanti, beroende lite på leverantör och vilken växellåda det är.
REPARATION & FELSÖKNING
Misstänker du att det är något fel på din automatiska växellåda, eller är det rent av ett uppenbart fel? Kontakta oss så kan vi titta närmare på det. Vi reparerar många olika typer av automatiska växellådor här i verkstaden.
Skulle det vara så att det inte går, eller inte är ekonomiskt försvarbart att reparera växellådan så kan vi ombesörja montering av en fabriksrenoverad växellåda.
Vi jobbar med de flesta tillverkarna av automatlådor, bland annat Aisin Warner, ZF och GM. Därtill kan vi även hjälpa dig med halvautomatiska/sekventiella växellådor så som Getrag med mera.
OSÄKER
Är du osäker på vad som är fel på din bil? Du är varmt välkommen att kontakta oss antingen genom att ringa oss på 0921-127 27 eller komma förbi oss på verkstaden på Bullerleden 5 i Boden.
Vi har tyvärr inte möjlighet att ta bokningar via e-post i nuläget.
LÄCKAGE
Har du ett misstänkt oljeläckage? Det finns flera ställen och anledningar till att en motor läcker olja.
Det kan bero på gamla packningar som torkat sönder, skadade slangar, dåligt åtdragna pluggar eller liknande. Generellt sett är det svårt att säga vad det beror på men ofta är det ganska enkelt att hitta ett läckage.
När man väl vet var det läcker så får man se vilka åtgärder man måste vidta för att läckaget ska upphöra.
Det finns även andra läckage som kan uppstå på ett fordon, så som avgassystem som rostat sönder, slangar till spolarvätskan eller glykol/kylarvätska som läcker.
Så just när det kommer till läckage är det nästan omöjligt att per telefon säga vad det är som är fel och vad en eventuell reparation kommer att kosta, vi måste få se bilen och bilda oss en uppfattning om vad det är som är fel och därefter kan vi komma med ett kostnadsförslag.